Israël

Wanneer je familie het nieuws haalt, volg je dit natuurlijk op de voet. Onze oudste broeder haalt dagelijks het nieuws. Er gaat geen journaaluitzending voorbij, of het gaat over Israël en de Gazastrook. Her en der in de wereld zien we demonstraties tegen Israël. Ook de universiteit van Amsterdam wil niet achterblijven. Meer en meer zien we de steun en liefde voor Israël afbrokkelen. Vrede in het Midden-Oosten lijkt ver weg, de problemen in de regio zijn complex, een politieke oplossing in dit gebied is een utopie. Ook Israël maakt vuile handen. Maar daar eenzijdig de vinger bij leggen is niet goed. Voorbij gaan aan wat Hamas op 7 oktober 2023 gedaan heeft, kan niet. Israël is en blijft een bijzonder volk. Gods oogappel. Het gaat in de weg van God met Israël om een heilig volk, apart gezet om Zijn Naam te dragen, om gerechtigheid te doen. Zo zal het tot zegen van de volken zijn. Als kerk blijven we bewogen met het lijden van het Palestijnse volk. En als kerk nemen we Psalm 122 op de lippen: ‘Bid om vrede voor Jeruzalem, laat het goed gaan met hen die U liefhebben’.