Dabar

Vier weken lang staat er op het terrein van boer Evert de Kluiver in Oud-Alblas een minicamping; Pop-upcamping Alblashoeve. Deze camping is voor gezinnen met een minimum aan inkomen die de afgelopen drie jaar niet met vakantie zijn geweest. Verblijf is gratis en de koelkast is gevuld. De pop-upcamping wordt gerund door Dabar vrijwilligers en door de plaatselijke commissie.

De kloof tussen rijk en arm neemt toe in Nederland. Ongeveer 1 miljoen burgers in Nederland moeten rondkomen van een inkomen op of iets boven het sociaal minimum. De meesten leven in (langdurige) armoede en slagen er niet (meer) in om hun hoofd financieel boven water te houden. Voor gezinnen met kinderen is het moeilijk om te participeren in de samenleving. Dit doet iets met je mens-zijn, met je eigenwaarde.

Gods koninkrijk en zijn gerechtigheid zijn nauw met elkaar verbonden. Jezus viel op doordat Hij oog had voor mensen aan de randen van de samenleving. Door Pop-upcampings geven we gestalte aan het evangelie van Jezus Christus in deze wereld. Ons verlangen is dat hierdoor mensen Christus leren kennen en Hem gaan volgen.

Er is plaats voor maximaal 40 campinggasten per week. Dit betekent zo’n 9 tot 11 caravans plus een caravan voor het Dabarteam. Ook is er een grote gemeenschappelijke tent waarin samen gekookt en gegeten wordt en allerlei activiteiten plaats vinden. En wat is er nu leuker dan een spetterende kinderclub, koeien knuffelen, kalfjes voeren, een speurtocht met z’n allen, een prachtige wandeling door de polder of de avond afsluiten bij een kampvuur. Kortom: een heerlijke ontspannen vakantie bij de boer!

Werkwijze Dabar

Door recreatie en via het leggen van relaties met zowel jongeren als ouderen Christus bekend te maken aan de campinggasten is het doel van Dabar. Dit gebeurt door clubs, spelactiviteiten, avondsluitingen en in spontane gesprekken die daarbij ontstaan. Daarnaast bieden we een luisterend oor, omdat er bij veel mensen behoefte is te praten over dingen die hen raakt of hebben geraakt in het leven.

Betrokkenheid vanuit onze gemeente

Onze gemeente geeft invulling aan haar missionaire taak door de popupcamping in Oud-Alblas te faciliteren. Voorheen werd van 1968 -2019  op camping ‘De Put’ door een interkerkelijke commissie evangelisatie- en recreatiewerk gedaan. Het werk wordt gedragen door de hervormde gemeenten Oud-Alblas, Wijngaarden, Bleskensgraaf, Molenaarsgraaf, Brandwijk, Goudriaan, Ottoland, Giessen-Nieuwkerk en Giessen-Oudkerk en de gereformeerde kerken van Brandwijk en Ottoland. Elke kerkelijke gemeente heeft een vertegenwoordiger in de commissie.

Betrokkenheid vanuit onze gemeente kan ook door gebed voor Dabar in het midden van de gemeente of persoonlijk. Dabarwerk kan namelijk niet zonder het gebed. Ook deelname in de teams door jongeren uit onze gemeente of als campingpastor is een blijk van uw/jouw eigen betrokkenheid. Afgelopen jaren  hebben diverse jongeren hieraan een positieve bijdrage geleverd.

Commissie

Vanuit alle betrokken gemeenten is er iemand afvaardiging in de Dabarcommissie. Vanuit Brandwijk is dat Piet School. De commissie faciliteert namens de betrokken gemeente het werk, materialen en werft en ondersteunt de teams en pastors tijdens het Dabarwerk in de zomervakantie.

Meedoen in het het Dabarteam?

Als Dabarteam draag je, samen met de plaatselijke commissie, zorg voor het reilen en zeilen op deze minicamping en je geeft vorm aan het animatiewerk met een Missie. Er zijn 2 teams werkzaam van 15 juli 2023 t/m 12 augustus 2023.

Ben je tussen de 18 en 30 jaar,  flexibel, heb je een stevige en warme persoonlijkheid, wil je iets doen aan armoede in Nederland en heb je een handen uit de mouwen mentaliteit? Dan is deze pop-up camping misschien wel iets voor jou! Er is nog ruimte in de periode van 29 juli 2023 t/m 12 augustus 2023. Meer info en aanmelden: Info en aanmelden Alblashoeve – IZB

Nieuwsberichten