Ga naar de inhoud

Ten slotte

Zomaar van de ene op de andere week horen we van gemeenteleden die ziek, of ja ernstig ziek zijn. We vinden het als kerkenraad fijn dat u ons dit vertelt. Daarvoor zijn we ook gemeente. Deelgenoot zijn van dingen die we met elkaar willen delen en ook samen in de zondagse eredienst in de voorbede bij de Heere mogen brengen. Elk huis heeft z’n kruis en elk hart heeft z’n smart, hoor je vaak zeggen. Maar wat weten we van elkaar? Dingen delen in de gemeente heeft niets met nieuwsgierigheid te maken. Integendeel, we kunnen dan met elkaar meeleven, voor elkaar bidden, misschien een belletje of een kaartje. Wie heeft geen behoefte aan een arm om de schouder in moeilijke tijden? Toen ik hierover zat na te denken, schoot me een verhaal te binnen dat staat in het boekje ‘In Zijn spoor’ van onze consulent ds. H.J. van der Veen. Het gaat over de bewoners van een straat. Op een dag spreken ze met elkaar af dat ze allemaal hun kruis buiten de deur zouden zetten. Ze wisten veel van elkaar, maar wat ieder van hen nu precies aan pijn, verdriet, zorg en tegenslag moest meemaken, vermoedden ze slechts. Over ieder kruis zouden ze dan met elkaar kunnen spreken en wellicht elkaar kunnen helpen en bemoedigen. Welnu, op de afgesproken dag stond bij ieder huis het kruis tegen de voorgevel aan. Alleen bij de slager in de straat ontbrak het. ‘Dat hadden we wel gedacht’, zeiden de mensen. ‘die man heeft een goed lopende zaak. En in zijn gezin gaat het allemaal naar wens’. ‘Toch moeten we het hem maar eens vragen’, zei iemand. Zo gezegd, zo gedaan. Ze klopten aan bij de slager en vroegen: ‘Slager, waarom staat er bij u geen kruis voor de deur’? Het antwoord van de slager was kort en krachtig: ‘Mens, mijn kruis is zo groot, dat ik het de deur niet uit kan krijgen’. Wie had dat ooit gedacht?

‘k Klem mij daarom aan Golgotha ’s kruis
Tot de Heer komt en met Hem het loon,
Als die grote dag aanbreekt en Hij ons dat kruis
dan verwisselt voor d’ eeuwigheidskroon.

Van harte Gods zegen toegewenst, van huis tot huis,
De kerkenraad